:
GynKliniQ
kan du få hjælp til at træne og afspænde bækkenbund og du kan få vejledning om korrekt blæretømning og råd mod forstoppelse

arbejdes indenfor specialerne:

Fertilitetsfremmende Fysioterapi:

Som noget nyt tilbyder
GynKliniQ
nu hjælp til par, hvor graviditet lader vente på sig. Behandlingen omhandler:

Behandlingen er uden tilskud fra sygesikringen og kræver ikke henvisning fra læge.
Prisen for en konsultation er kr. 480,-. Tilskud fra ”danmark”.
Typisk forløb vil være på 3 – 5 konsultationer.
For kvinder, der ønsker at optimere betingelser for graviditet. Kan også foregå sideløbende med anden fertilitetsbehandling.
Fysioterapi til gravide:
10 % af alle gravide oplever smerter fra lænd eller bækken i løbet af en graviditet. Her er det vigtigt at få rådgivning om bl.a. holdning og aflastning og få lavet et individuelt træningsprogram.
Fysioterapi til inkontinens:
Efter en fødsel vil nogle opleve, at der er svært at holde tæt for urin, afføring og / eller tarmluft. Hvis denne tilstand fortsætter eller optræder senere i livet, kan en special-uddannet fysioterapeut være en hjælp. Årsagen til inkontinens skal afdækkes, og ud fra en grundig undersøgelse, laves et individuelt træningsprogram. Op mod 70 % af kvinder med stress-inkontinens oplever bedring ved den rette træning.
Hjælp til at bryde den dårlige cirkel:
Når det er svært at holde tæt, er det nærliggende at spænde i underlivet og bækkenets muskler. Disse muskler kan blive overbelastet og der kan dannes muskelspændinger (myoser), som gør ondt. Smerter i underlivet medfører ofte en kort og overfladisk vejrtrækning og dermed nedsat blodcirkulation i bækkenet. Dette kan påvirke fordøjelsen og giver ofte forstoppelse. Forstoppelse og overdreven brug af bug-presse, er belastende for en bækkenbund. Dette kan forværre inkontinensen.
En dårlig cirkel kan også starte med svie og irritation efter blærebetændelse, svamp eller anden smerte.
For at bryde cirklen, skal årsag og sammenhæng afdækkes. Instruktion i dyb vejrtrækning, venepumpeøvelser for bækken, optræning og afspænding og udspænding af relevante muskler kan ofte være en hjælp.
Fysioterapi til vulvodyni:
En anden patientgruppe der let havner i den dårlige cirkel er vulvodyni-patienter. Vulvodyni er en nyere diagnose, som op mod 20 % af alle kvinder lider af i en eller anden grad. Årsagen er fortsat ukendt. Symptomerne sidder oftest i bunden af skede-indgangen og kan gøre samleje smertefuldt eller umuligt at gennemføre.
Behandlingen er i forlængelse af ovenstående ofte sexologisk rådgivning med henblik på at undgå smerter ved indtrængning og undgå rifter. Når bækkenbunden er spændt og øm, kan man opnå en indvendig udspænding og afspænding med et vaginalt stræk, som kvinden selv kan lære. Ligeledes kan kvinden instrueres i en form for massage af mellemkødet, såkaldt desensibilisering
Kvinder med vulvodyni har ofte haft deres gener længe, og det kan kræve tid at ændre smerte-problematikken. Langvarige smerter kræver også mental træning.
Har du brug for en afklarende samtale med specialuddannet fysioterapeut, er du velkommen på
GynKliniQ
, FysioDanmark i Skødstrup hos Iben Munk.
Her kan du læse en artikel om Vulvodyni, skrevet af Iben Munk: