Mindful Pilates

Mindful Pilates

Kropsbevidsthed og holdning

Pilates er både en skånsom og effektiv træningsform. Her er kropsbevidsthed og holdning et fundament, hvor vi samtidig stiler efter kvalitet, ro og fordybelse.
På et hold kan der være op til 10-12 deltagere. Jeg bestræber mig på at graduerer øvelserne, så de i vid udstrækning tilpasses den enkelte.
Hver træningstime er tilrettelagt således, at der er balance mellem øvelser for over- og underkrop, mellem for- og bagside og mellem opbyggende / stabiliserende øvelser og øvelser der er mobiliserende / øger bevægeligheden.
Udover selve øvelsen er der instruktion i at aktivere muskelkorsettet. Det er spænding af bækkenbunden (knib), de dybe tværgående mavemuskler og de små dybtliggende muskler langs rygsøjlen. Korrekt spænding af disse muskler gør træningen meget sikker og kan overføres og bruges i dagligdagens belastninger (f.eks. løft).
Vejrtrækning indgår i hver øvelse
Ved at holde fokus på vejrtrækningen i træningen øges koncentrationen om at være tilstede i nuet og mærke, hvordan kroppen føles. Denne effekt er meditativ og medvirker til at energien er højere efter en træningstime end inden.
I Mindful Pilates vil der blive undervist i afspænding, øvelser på stor bold og øvelser hvor håndvægte, elastikker og redondobolde indgår.
Hvis du ikke tidligere har trænet Pilates er det en god ide at tage en individuel tid med den fysioterapeut, der underviser det ønskede hold.
Uanset om du træner med en henvisning fra egen læge eller fortsætter på et hold uden henvisning, yder sygeforsikringen “danmark” tilskud.
Det er muligt at tilkøbe digitalt program til at træne efter hjemme
Vel mødt – Iben.
Tidspunkter:
  • Mandage kl 9.30 – 10.30
  • Tirsdage kl 15.30 – 16.30
  • Fredage kl 10.00 – 11.00