Pilates

Pilates

Kvalitet, ro og fordybelse

Pilates er en skånsom og effektiv træningsform, hvor kropsbevidsthed og holdning er fundamentet. Vi stiler efter kvalitet, ro og fordybelse.
Der er mellem 8 og 10 deltagere på holdene, hvor vi som Fysio-Pilates-instruktører giver individuel instruktion og tilpasser øvelserne til den enkelte deltagers behov.
Hver træningstime er tilrettelagt således, at der er balance mellem øvelser for over- og underkrop, mellem for- og bagside og mellem opbyggende og stabiliserende øvelser og øvelser der øger bevægeligheden.
Udover selve øvelsen, er der instruktion i at aktivere sikringsmusklerne eller korsettets muskler, som de også kaldes. Det er spænding af bækkenbunden (knib), de dybe tværgående mavemuskler og de små dybtliggende muskler langs rygsøjlen. Korrekt spænding af disse muskler gør træningen meget sikker og overførbar til dagligdagen (fx løft).
Ved at holde fokus på vejrtrækningen i træningen øges koncentrationen om at være tilstede i nuet og mærke hvordan kroppen føles. Denne effekt er meditativ og medvirker til at energien for mange er højere efter en træningstime end før.
Der vil i et forløb blive undervist i afspænding, øvelser på stor bold og øvelser hvor håndvægte, elastikker og redondobolde og andet indgår.
Hvis du ikke tidligere har trænet Pilates er det en god ide at tage en eller to individuelle tider med den fysioterapeut, der underviser det ønskede hold.
Sygeforsikringen “danmark” yder tilskud. Det er muligt at træne en eller to gange ugentligt på hold.
Der kan udarbejdes et program, så det også er muligt at træne hjemmefra.